Minor Concepting, CMD
Heb jij een tof idee? Droom je al geruime tijd over wat je allemaal kunt doen in een half jaar, maar krijg je niet de mogelijkheid dat te laten zien? Denk je na over een eigen project of concept dat roept om aandacht? Wil jij de tijd en de begeleiding om daar eindelijk eens aan te kunnen werken? Wil je leren wat je écht zou willen leren? Wil je maken wat er gemaakt moet worden? Dan zou de minor Concepting best wel eens wat voor jou kunnen betekenen!


Jouw idee, onze gezamenlijke minor
Je krijgt bij ons de mogelijkheid om mét medestudenten uit de minor Concepting aan je droomproject te werken. Een project dat belangrijk is voor jou, voor je studie, maar bovenal ook voor de wereld om je heen. Je zult daarom ook heel bewust gestimuleerd worden om de verhouding van jezelf en jouw vragen en oplossingen tot de wereld om je heen te onderzoeken.

Bij de minor Concepting ga je dus vooral aan de slag met een eigen idee en/of lever je een bijdrage aan projecten van je medestudenten. Persoonlijke groei en creatieve ontwikkeling staan daarbij centraal. Vanuit je nieuwsgierigheid, passies en interesses ga je aan een innovatief eigen project werken. Dit kan gezamenlijk of individueel. Je gaat je hierbij verhouden tot de andere studenten in de minor. Met al jouw kennis en expertise die jou hebben gevormd tot wie je bent, lever je een actieve bijdrage aan de community. De minor Concepting is namelijk een ‘community of expertise’. De docenten zijn er om je te coachen en te begeleiden. Tijdens het bouwen aan je project houd je je bezig met alle aspecten die daarbij komen kijken. Belangrijk is dat het project in zijn geheel een duidelijke samenhang heeft en goed conceptueel wordt onderbouwd. We zijn immers de minor ‘Concepting’.

Hoe dan?
Binnen de minor Concepting werken we binnen een zogenaamde ‘community of practice’ en werken we vraaggestuurd. Jij geeft aan waar je nieuwsgierig naar bent en waar je meer van wilt weten. Je zoekt hierbij zelf actief personen die je hierbij kunnen ondersteunen en begeleiden.

Je zult een grote mate van vrijheid ervaren binnen de minor Concepting. Je bent vrij in de vorm, de aanpak en de uitwerking van je project. De verschillende fases binnen Design Thinking inspireren je daarbij. Daartegenover staat eigen initiatief, verantwoordelijkheid en een positieve bijdrage aan onze community. Om zo te komen tot een optimale balans tussen vrijheid & verantwoordelijkheid.

Wat dan?
Samen met jou werken we binnen een innovatieve onderwijssetting. Men noemt dat ook wel ‘design based education’. We stimuleren jouw eigen wil tot leren en zelfontwikkeling. Hierbij passen geen verplichte vakken met een aanwezigheidsplicht en geen schriftelijke tentamens over boeken. Ieder half jaar bouwen wij gezamenlijk (dus met jou) de minor Concepting. Zowel letterlijk (hoe richten we ons lokaal in) als figuurlijk (hoe ziet een semester er uit). Dit heeft tot gevolg dat geen half jaar bij de minor Concepting hetzelfde is. Dat houdt het spannend voor ons allen. Samen met de docenten en de andere studenten geef je vorm aan de minor. We bedenken gezamenlijk lessen, onderwijsactiviteiten en workshops. We nodigen gastsprekers uit en organiseren excursies.

TL;DR
Een tof idee is één, het daadwerkelijk uitvoeren is een stuk ingewikkelder. Daar gaan we je uiteraard bij ondersteunen. Immers: het kan nog best lastig zijn om een eigen project tot een goed einde te brengen. Persoonlijke groei, creatief denken en actiegericht handelen zijn hierbij de uitgangspunten. We dagen je uit om ieder moment een stap verder te gaan. Dit leidt tot zelfsturing, intrinsieke motivatie en persoonlijk creatief leiderschap. Dit zijn vaardigheden waar jij aan moet willen werken.

Leerdoelen
Een van de belangrijkste doelen cq. uitkomsten dit semester is een geslaagd project en een stevige bijdrage aan je creatief persoonlijk leiderschap.

Waarin groei je?
• Met meer focus en toewijding gedaan krijgen wat jij voor elkaar wilt krijgen (persoonlijk creatief leiderschap). Niet procrastineren, maar gedaan krijgen wat je gedaan wilt krijgen.
• Zelfvertrouwen en zelfkennis. Na de minor weet je beter waar je persoonlijke kracht schuilt en waar valkuilen liggen. Je leert hoe je hiertoe te verhouden en hoe je jouw kracht positief kunt inzetten.
• Beter in staat zijn ideeën (denkbeelden) door te ontwikkelen tot volle concepten.
• Zelfstandig runnen van een project (planning, assertiviteit, ondernemen, communicatie, ontwerp, conceptualisatie en visualisatie)

Aanvullende informatie
Wie we zijn (docenten) en voor welke opleiding werken ze?

De minor Concepting wordt gefaciliteerd door de opleiding Communication & Multimedia Design te Leeuwarden. De enige écht vraaggestuurde opleiding van Nederland. De opleiding is onlangs zelfs met een ‘excellent’ beoordeeld voor het onderwijsconcept.

Je wordt begeleid en gecoacht door Wander Elout, Michel van Galen en Sarah Sixma.

Wander is mediapedagoog, bedreven binnen digitaal minimalisme, bullet-journalling en is gefascineerd door de laatste ontwikkelingen op het gebied van tech. Hij is enorm ‘handig met computers’ en heeft overal wel een ‘tooltje’ voor. Persoonlijk creatief leiderschap is hem op het lijf geschreven. Wander is naast zijn docentschap zelfstandig ondernemer, woont op de Groningse klei en heeft ‘outdoor’ als hobby.

Michel heeft een lange achtergrond in de creatieve industrie als digital designer, creative director en operationeel manager bij diverse full service reclamebureaus. Daarnaast zet hij zich als ondernemer in voor de Start-Up Scene in Noord Nederland en coacht hij (Scale-Up-)bedrijven die toe zijn aan een nieuw paradigma vanuit een collectief, ‘Rediscovery’ genaamd. Michel woont in Leeuwarden en in zijn vrije tijd bouwt Michel met zijn bedrijf ‘CamperLab’, Campers op maat en is regelmatig in de Franse Alpen te vinden.

Sarah, afgestudeerd als modevormgever, met een master op zak in Branded Design, gefascineerd door de circulaire economie en altijd de grenzen opzoekend tussen verschillende design disciplines. Een visionaire bruggenbouwer tussen mensen, ideeën en mogelijkheden. Door diverse gave projecten voor onder meer Welcome to the Village, Wad & Design festival en Leeuwarden 2018 kan zij je als creatief imagineer als geen ander verder helpen om je project een duurzame en innovatieve twist te geven. Deze vriendelijk frisse kantelaar woont in Snakkerburen en is in haar vrije tijd het liefst bezig met Visuële poëzie.

Ingangseisen
Tweede, derde en vierdejaars studenten. Ook studenten van andere (niet-media-gerelateerde) opleidingen zijn van harte welkom, gezien het multidisciplinaire karakter van deze minor.

Toetsing
Groeps- en individuele-assessments; halverwege en aan het eind van het semester.

Tussentijdse assessments
Halverwege het semester zijn er assessments waarbij je samen met twee medestudenten en twee docenten een kritisch team formeert. Binnen dit kritische team beschouwen we elkaars voortgang. Zit je nog steeds op de goede weg? Waar is bijsturing nodig? Wat heb je verder nodig om je doelen te behalen? Dit assessment is nadrukkelijk niet bedoeld als afrekenmoment, maar als leermoment (assessment as learning). Je bent immers bezig met iets wat je tof vindt en waar je meer van wilt weten.

Eindassessments
Veel sneller dan je zou willen komt het semester tot een eind. Dat is het moment waarop we de balans op gaan maken. Wederom vorm je een kritisch team met twee studenten en twee docenten en analyseren we elkaars werk. Wat is er van al onze plannen terecht gekomen? Waar ging het goed? Waar kon het beter? Nogmaals: dit moment is voornamelijk bedoeld als leermoment (assessment as learning). Dat is ook de reden dat we er ruim de tijd voor nemen. We doen recht aan wat er is gedaan. Het is namelijk veel interessanter om te kijken naar wat er wel is, dan ons te focussen op wat er niet is.

Literatuur
De minor kent geen verplichte literatuur. Maar om je een idee te geven van welke boeken we studenten aanraden voor persoonlijke verdieping:

• De kracht van kwetsbaarheid (Brene Brown)
• De zeven eigenschappen van effectief leiderschap (Stephen Covey)
• GRIP (Rick Pastoor)
• Creative Confidence (Tom Kelley, David Kelley)
• Pleidooi voor verveling (Zomodori)
• Start with why (Simon Sinek)
• Yes- but what if it all works out? (Berthold Gunster)
• Minder Focus, meer effect (Srini Pillay)
• Deep Work (Carl Newport)
• Digital Minimalism (Carl Newport)
• Digitale Verleiding (Maurits Kaptein)
• Holocracy / Holocratie (Brian Robertson)
• Influencer (Granny e.a.)
• Hooked (Nir Eyal)
• Mindset (Dweck)
• The lean startup (Eric Ries)
• Future Ethics (Bowless)
• The Artist's Way (Cameron)

Daarnaast zijn er diverse workshops die door, voor en met studenten en experts zijn georganiseerd:

• werken met een bulletjournal / lifehacking / getting things done
• SCRUM (of hoe werken POST-its wel?)
• conceptvisualisatie / conceptontwikkeling
• dromen realiseren
• ondernemen / entrepeneur worden
• digitale ethiek / ethisch handelen
• illustreren / zeefdrukken
• onderzoeken
• mindfullnes en meditatie
• filosofie en psychologie
• rapid prototyping
• startup weekend
• persoonlijk mission statement
• diep werk, digitaal minimalisme
• purpose & profit
• very clear ideas
• ikigai

Rooster
We hebben een eigen community-ruimte. Het rooster met activiteiten maken we samen met jou.

Reeds geplande activiteiten:
• Gezamenlijke introductie van twee weken in de community-ruimte te Leeuwarden (9-16)
• Daarna iedere week maandag (planning) en donderdag (review)
• Op éénderde een driedaagse op locatie (dinsdag, woensdag en donderdag)
• Halverwege een tussentijds assessment
• Een eindassessment
• Het eindcluster (concept-opdracht)
• Veel van de studenten doen mee aan Start Up Weekend door het hele land.

Contactgegevens
conceptacademy@nhstendenl.com

michel.van.galen@nhlstenden.com
wander.elout@nhlstenden.com
sarah.sixma@nhlstenden.com