Minor Frisian Design Factory
De Frisian Design Factory (FDF) is een interdisciplinaire minor. Studenten van verschillende opleidingen, van binnen en buiten de NHL Hogeschool werken samen aan oplossingen voor heel diverse vraagstukken. De vragen die worden gesteld aan de FDF zijn vaak complex, en er zijn meerdere antwoorden mogelijk: er is vaak nog geen direct resultaat voor ogen.

Bij de FDF bedenken we apparaten, producten, diensten, gadgets, apps, evenementen enz. enz. Het is voor iedereen die komt studeren bij de FDF een stap uit de comfort-zone van de eigen studie. 'Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg', daarom is bij de FDF het anders doen van dingen, of het doen van andere dingen heel erg belangrijk!

Altijd is er een 'design-gap', een probleem of een gat waar nog nooit iemand echt over nagedacht heeft. Bij de FDF gaan we deze bijzondere vragen te lijf met een vrolijk arsenaal aan middelen en een goede dosis lef. Doorgaans leer je dat je geen fouten mag maken, maar bij de FDF willen we juist fouten maken. Daar moet iedereen erg aan wennen in de eerste weken...

Door te experimenteren, uit te proberen, fouten te maken en daarvan te leren kom je uiteindelijk tot een oplossing. Bij de FDF werk je in ongeveer 20 weken niet aan één prototype, aan één onderzoek of aan één projectplan, maar aan 4. Elke vijf weken heb je een prototype klaar en getest. Vantevoren weet je dus één ding zeker: de dingen die je in de eerste weken maakt zijn nog voor verbetering vatbaar, werken niet, of zijn stomweg fout. Maar van je fouten moet je leren, door niet 1x maar 4x het traject van vraagstuk naar het testen van je oplossing te doorlopen, weet je nog iets zeker: je oplossing na 20 weken is 3x beter!

Bij de FDF werken we op deze manier, geinspireerd en gebaseerd op de methoden van Design Thinking. In de diverse samenstelling van de groep schuilt een hoop kracht, iedereen brengt iets op tafel: bedrijfskundig inzicht, kennis van biologie, multimediale talenten of inspirerend leiderschap. Wat we in huis niet hebben, zoeken we op. Geregeld hebben we excursies of sprekers die ons helpen het probleem, of de design-gap beter te begrijpen.

Bij de FDF is het belangrijk dat je dingen maakt. We hebben de middelen om snel prototypen te maken met papier, klei, Lego. We hebben een mooie locatie in de Blokhuispoort waar we de buren zijn van het FabLab van het Friesland College, waar mensen zijn die ons kunnen helpen om dingen met een 3D printer te maken, of met een laser-cutter uit te snijden. In de NHL werken we in het X-Lab, waar we een creatieve omgeving hebben om tot nieuwe ideeen te komen. Ook hebben we goede banden met de klusjesmannen op de NHL hogeschool en een eigen Manus-van-alles in de Blokhuispoort die je helpt bij al je hands-on vragen en problemen.

Naast deze hands-on mentaliteit is er natuurlijk ook aandacht voor de geest. In lezingen en workshops maak je kennis met de theoretische achtergronden van Design Thinking, Design Science en werken met het Business Model Canvas, een methode om nieuwe business modellen met uit te denken en te testen.

Kies je voor de FDF minor, dan kies je voor zelfstandigheid en uitdaging. Er ligt een eerste opdrachtomschrijving die je moet gaan concretiseren. Je gaat de zoektocht aan waarin je gestructureerd (en projectmatig) een product gaat ontwikkelen. Belangrijk is dat je samen leert; samen leren betekent dat je samen kennis deelt.

Competenties
Binnen de minor Frisian Design Factory kun je werken aan alle competenties in het competentieprofiel. Je leerdoelen en plannen stem je af met je mentor.

Aan al de competenties kan op gevorderd- als ook op expertniveau worden gewerkt.

Als je de minor hebt gevolgd kun je het volgende:
op gevorderd en/of expert niveau een innovatief product of dienst bedenken
op gevorderd en/of expert niveau ontwikkelen van het design voor het product of dienst
op gevorderd en/of expert niveau een prototype maken met diverse materialen
op gevorderd en/of expert niveau het voorbereiden van de business kant van de oplossing
op gevorderd en/of expert niveau communiceren met opdrachtgevers en derden
op gevorderd en/of expert niveau werken in een multidisciplinair (internationaal) team

Ook leuk:
De Frisian Design Factory maakt deel uit van de Design Factory Global Network: wwe.dfgn.org
Van de website: "Design Factory Global Network (DFGN) currently operates in universities across the globe. The shared understanding and common ways of working enable the universities in the network to collaborate efficiently across cultures and create radical innovations. The goal is to be the leader in international university collaboration beyond academic boundaries”.

De Design Factories werken met elkaar samen om kennis, projecten, studenten en docenten uit te wisselen.

Verdere Achtergronden:

IDEO
We werken met verschillende design methodieken, bijvoorbeeld Design Thinking: “Design thinking is a human-centered approach to innovation that draws from the designer's toolkit to integrate the needs of people, the possibilities of technology, and the requirements for business success.” —Tim Brown, president and CEO of IDEO.

Design Thinking by d.school @ Stanford
d.school courses and curriculum are based on the design thinking process. It draws on methods from engineering and design, and combines them with ideas from the arts, tools from the social sciences, and insights from the business world. The process provides a glue that brings teammates together around a common goal: make the lives of the people they’re designing for better.
Design thinking is best learned by doing, and our classes immerse students in an experiential learning environment. Students cycle rapidly through a series of steps: observe, brainstorm, synthesize, prototype, and implement; repeating as necessary. We focus on the design process because we seek to equip our students with a methodology for producing reliably innovative results in any field. Our focus is on creating innovators rather than any particular innovation.

HPI School of Design Thinking
The six-step iterative Design Thinking process combines the methodology from engineering with experimental aspects from the teaching of design. The user is seen from a social-scientific perspective, with a view that is always open to something new. Team members from very different backgrounds combine their efforts toward achieving a common goal. At the same time, mutually appreciated, innovation-inspiring communication helps to develop a common language and way of thinking that extends beyond subject-specific terminology and hierarchical borders. Only in this way is it possible to mutually overcome complex challenges. The result: convincing innovations for widely different areas of life.

Voor meer informatie, neem contact op met:
Eric Voigt (voigt@nhl.nl)
Meer informatie over de minor is te vinden op: http://www.frisiandesignfactory.nl