Minor Marketing 3.0
Minorwijzer downloaden


Algemeen
Marketing 3.0 is de minor die zich bezighoudt met nieuwe marketingstrategieën, technologieën en andere trends en ontwikkelingen. Samen met ondernemers, onderzoekers en studenten bedenk jij hoe de toekomst er voor consumenten ondernemers uit komt te zien op het gebied van marketingstrategie,communicatie en media.

Je werkt op hoog niveau, waarbij je de nieuwste ontwikkelingen leert in jouw vakgebied. De minor is altijd up-to-date en dus is de inhoud van de minor afhankelijk van de ontwikkelingen in de wereld. Huidige trends zijn o.a. neuromarketing, social entrepreneurship en big data.

Je leert voorspellen wat de onderlinge invloed is van de diverse trends op elkaar. Met behulp van recente wetenschappelijke artikelen stel je de ‘state of the art’ vast in jouw vakgebied. Op basis van je opgedane kennis bedenk je een gezamenlijke strategie en een concept om van een huidige naar een gewenste situatie te komen. Op locatie voeren jullie deze oplossingen ook uit, meestal samen met anderen.

Je bent samen met je mentor verantwoordelijk voor de invulling van de inhoud van de competenties, die jij nauwgezet gaat bestuderen. Dit doen wij, omdat de inhoud van de te leren kennis en vaardigheden afhankelijk is van de oplossing die jij gaat bedenken en dus niet van tevoren kan worden vastgelegd.

Toetsing Assessment van een samengesteld portfolio bestaande uit meerdere tussenproducten en leerresultaten.
Leermiddelen: Er wordt een ‘body of knowledge en skills’ samengesteld waaruit je kan putten. Er is geen verplichte boekenlijst. De ‘body of knowledge en skills’ wordt permanent ge-updated, hierin hebben studenten zelf een belangrijke rol. Wetenschappelijke artikelen kunnen gehaald worden uit de digitale bronnen van de mediatheek.


De opdracht
Hierin ligt de uitdaging voor jou. De opdracht voor het komende semester is: Maak een overzicht van de State of the Art in een door jou gekozen technologie, bepaal wat het probleem van de opdrachtgever is, kijk welke trends en ontwikkelingen er zijn en hoe deze invloed hebben op de situatie en ga samen met mensen van andere opleidingen en hun gekozen techniek een concept bedenken, om de ondernemers te helpen. Middels design thinking, rapid prototyping en co-creatie, kom je met een strategie. De problematiek van verschillende soorten bedrijven en instellingen zullen de context vormen voor de opdrachten waar jij aan gaat werken. Opdrachten die we nu hebben lopen zijn: NDC uitgeverij: nieuwe concepten voor Sikkom en Suksawat en Online Conversie voor DvhN, Drachten Citymarketing middels een alternatie reality game, Marketing in de zorg: Jongeren op gezond gewicht een hybride game met stappenteller en een Multimediale traktatieboom. Ieder semester kijken we weer wat de state of the art van marketing is en op basis daarvan zoeken wij opdrachten waar je aan kan gaan werken.

De Competenties
Je kan aan alle competenties werken. De nadruk ligt in deze minor op R&I, Concepting, Design, QMI. Je wordt vooral goed in het bedenken, onderbouwen, testen en verbeteren van innovatieve concepten.
Onderwerpen die aan bod komen zijn zeer divers. Denk hierbij aan consumentengedrag, neuromarketing, social media, (nieuwe) verdienmodellen, SEO, webcare, experience design en ga zo maar door. Het probleem en de juiste oplossing ligt nog niet vast, waardoor jij bepaald wat de onderwerpen gaan worden.
Het is mogelijk alle competenties op expert niveau te behalen. Dus ook de competentie Research & Innovation die je verplicht op expert niveau moet behalen voor je afstuderen. Je werkt op een hoog niveau aan alle competenties van CMD.

Het onderwijs
We geven trainingen in leervaardigheden en onderzoeksvaardigheden. Je leert hoe je zelfsturend te werk kan gaan met onderwerpen waar nog geen boeken over geschreven zijn. Wij geven een inleiding in vakgebieden, die momenteel in ontwikkeling zijn en vertellen je over relaties tussen trends op macro en micro niveau. In de eerste paar weken geven wij opdrachten die je uitvoert, daarna ga je steeds meer zelf de richting bepalen. Na deze introductie kies je zelf een specialisatie, waarin jij je verder zelfstandig gaat verdiepen. Kortom een mix van aanbod en vraaggestuurd onderwijs.

Bijzonderheden
Naast de reguliere opdracht doen we ook mee aan de Google Challenge. Een wedstrijd waarin je budget krijgt van Google om zo goed mogelijk campagne te voeren voor een zelf uit te kiezen website.

Betrokken docenten vanuit CMD
Jacco de Weerd (expertise: onderwijsvernieuwing en marketing tevens vertegenwoordiger van het excellentie programma)
Sake Jan Velthuis (expertise: marketing en consumentengedrag tevens onderzoeker bij het lectoraat)