Algemene beschrijving van de pre-minors 2017
In de vierde periode kan je kiezen uit maar liefst 8 verschillende pre-minors! Op deze pagina kun jij je inlezen over de pre-minors en wat je kan verwachten. Je kan kiezen uit de volgende pre-minors:

  • Pre-minor 3D
  • Pre-minor Art'n'Sound
  • Pre-minor Branding Advertising and Design
  • Pre-minor Concepting
  • Pre-minor Frysian Design Factory
  • Pre-minor Game Design
  • Pre-minor The Next Web
  • Pre-minor Transmedia Storytelling

3D

Docent: Amarins Schuilenburg & Mara van Rooij
In de hoofdfase werkt deze minor aan de tofste projecten, zoals verschillende visualisaties voor een museum, of door een scheepswrak dat voor de kust van Ijsland ligt in 3D na te maken voor cultureel erfgoed. We gaan ons best doen ook zulke leuke opdrachten in de pre-minor te krijgen.

Aan het eind van deze pre-minor ben je in staat met de software naar een eindproduct toe te werken. Je kunt hier dan ook goed aan alle competenties werken. Natuurlijk werken we met Design Thinking, en met Scrum. Er is voldoende ruimte om ook op gevorderd niveau aan EC’s te werken als je daar al aan toe bent.

Om aan deze minor deel te nemen heb je geen voorkennis van 3D programma’s nodig. Het is wel handig om je daar (bijvoorbeeld tijdens de assessmentweken) alvast in te verdiepen. In de hoofdfase wordt veel gebruik gemaakt van de programma’s Maya, 3ds Max, Cinema 4D en Blender. Je kunt hier makkelijk tutorials online voor vinden. Bij vragen kun je altijd de minor binnenlopen!

Art 'n Sound

Docent: Ronald Reinders

Bij de pre-minor Art 'n Sound ligt de focus vooral op het sound gedeelte. Maar we gaan ook intensief samenwerken met de hoofdfasestudenten om er achter te komen wat de minor inhoudt naast het sound gedeelte.

We gaan jullie koppelen aan de opdrachten die nu worden uitgevoerd door de hoofdfase studenten. Een van die opdrachten is het runnen van een professionele geluidsstudio. Verder ga je leren over o.a auteursrechten, jezelf promoten, muziektheorie, compositieleer en we gaan leuke muziek gerelateerde evenementen bezoeken.

We gaan dit samen als audio/pre-minor Art 'n Sound community organiseren. En we zijn natuurlijk in te zetten door andere pre-minoren die geluiden, muziek of voice-overs nodig hebben voor hun game, campagne, videoproductie of een ander multimedia product. Wij zijn dus ook een audio-design en productiebedrijf.

De competenties op basisniveau waar je aan moet denken zijn vooral production en design, maar ook concepting en research.

Branding Advertising Design (BAD)

Docent: Jos van Diggelen

Bij de minor BAD leer je werken aan campagne-ontwikkeling, met de focus op e-marketing, branding, content en design. We zetten sterk in op de communicatieve kant van multimediadesign en gebruiken art, copy en visual storytelling om de aandacht te trekken en verleiden. Je ontwikkelt je bij BAD van consument tot producent van multimediale uitingen.

De inzet van multimedia speelt een cruciale rol, maar de minor biedt tevens ruimte voor o.a. fotografie, webdesign, typografie en strategie of guerilla marketing. Je kunt bij BAD werken aan alle CMD competenties, maar het accent ligt op Concepting, Design, Communication en Production (zowel op gevorderd als expert niveau).

Concepting

Docent: Vincent Tillema

In de pre-minor Concepting werk je in groepen aan creatieve opdrachten uit de praktijk. De naam mag dan Concepting zijn, maar de focus ligt niet enkel en alleen op de competentie ‘Concepting’.

Waar je wel aan gaat werken zijn uiteenlopende projecten die ‘klassiek’ multimedia, maar ook zeker innovatief en ‘out of the box’ zijn. Voorbeelden van vorig jaar zijn bijvoorbeeld het creëren van een verhaal en beschavingen in een fantasywereld en het ontwerpen van een (zintuigelijke) beleving in een capsulehotel. Kortom: opdrachten die jou creatief flink uitdagen en je buiten gebaande paden laat lopen. Waarom? Omdat multimedia meer is dan logo’s, video’s en games en innoveren en je eigen grenzen verleggen super leuk is!
Kernwoorden: concepting, ontwerpen, experimenteren, design thinking en persoonlijke ontwikkeling.

Frisian Design Factory

Docent: Marije Boonstra

Experiment en innovatie. Deze twee begrippen staan centraal binnen de preminor FDF. Bij FDF werk je samen in een team aan vraagstukken waarvan de oplossing nog niet vaststaat: een app, een evenement, een fiets, een festival? Alles is mogelijk. Experiment staat centraal, dus fouten maken mag! Bij FDF hebben we liever dat je vroeg faalt dan laat. Om deze reden werken we met Design Thinking, waarbij je tenminste iedere twee weken een iteratie doorloopt.

Leuk aan FDF: je mag werken op een bruisende locatie, namelijk de Blokhuispoort. Hier hebben we de middelen om zo snel mogelijk te prototypen met papier, klei, Lego en meer. Ook zijn we buren van het FabLab van het Friesland College, waar je op afspraak kennis kunt maken met 3D printen en laser snijden. Én we maken deel uit van een internationaal netwerk! Kijk eens op http://www.dfgn.org.

Gamedesign

Docent: Gerben Wiersma

Jullie hebben in Periode 2 al een game gemaakt. In de Pre-minor Game Design wordt er verder gewerkt met deze aanpak.

Via de bekende methodes Scrum en Design Thinking ga je aan de slag met een game-concept. Je maakt kennis met officiële scrum Reviews (samen met de minor Game Design), Design (Game Design Document), Communication/Concepting: Het pitchen van je concept. En natuurlijk Production, het daadwerkelijk maken van de game. Het gehele traject van idee tot realisatie (vertical slice) kan worden gebruikt voor je competenties.

The Next Web

Docent: René Heite
Binnen de pre-minor The Next Web houdt jij je bezig met het ontwikkelen van oplossingen voor op het web. Hierbij maken wij gebruik van hedendaagse technieken en werken wij toe naar een modern eindproduct. Het eindproduct is meestal een website.

Design is een belangrijk onderdeel van de pre-minor. Namelijk, je ontwerpt een oplossing voor een probleem. Daarbij is het uitgangspunt om het de doelgroep zo eenvoudig mogelijk te maken om zijn of haar doel te bereiken. Je denk na over onderwerpen als User experience design, Usability en Interaction Design en past hiervan theorieën toe.

Het draait uiteindelijk om het maken van het eindproduct. Je gaat aan de slag met Scripttalen zoals HTML5, CSS3 en programmeertalen zoals PHP, Javascript of Ruby. Voorkennis is handig, maar niet nodig. Interesse in het vakgebied is een pré.

Wil je een opstapje maken naar de minor TNW of wil je in de basis iets leren over webdesign schrijf je dan in de deze pre-minor.

Transmedia Storytelling

Docent: Niek Heegen
Je leert in deze minor hoe je in teamverband een transmediaal product ontwikkelt en distribueert via verschillende kanalen. De focus ligt op innovatieve projecten waarin nieuwe mogelijkheden en/of technieken worden verkend. Je kunt zowel op managementniveau als op een meer uitvoerend niveau aan deze projecten deelnemen.

Transmedia storytelling is geschikt om uiteenlopende boodschappen te communiceren. Succesvolle voorbeelden variëren van ideële campagnes tot commerciële marketinguitingen. Van de bekende TV-serie Feuten tot multinational Heineken.

Hassler-Forest (2013) zegt het zo:
Quote:
"Transmedia-verhalen zijn verhalen die verteld worden via meerdere kanalen tegelijkertijd. Het Latijnse voorvoegsel ‘trans-‘ betekent hier dan ook letterlijk ‘door’, in de zin van een verhaal dat door meerdere verschillende media heenloopt” In transmedia-verhalen vullen deze mediavormen elkaar aan, om gezamenlijk een coherente verhaalwereld op te bouwen."

Kenmerkend is ook dat het publiek zelf kan deelnemen aan het verhaal, meestal in verschillende gradaties van intensiteit.
Transmedia verhalen kunnen zowel fictie als non fictie zijn of een mix van beiden.

Je ontwikkelt je in alle CMD competenties en altijd binnen de context van transmediale storytelling. Daarbinnen kun je je ook bekwamen in een aantal specifieke vaardigheden zoals het ontwikkelen van een verhaal, database/streaming media, schrijven van teksten, inzet social-media, script schrijven, camerawerk, montage, audio, vormgeving, fotografie etc.