Nieuwsberichten
Vlinderparadijs Papiliorama zoekt (m.n. 3D) afstudeerders
14-01-2015 13:45
Er zijn 2 niet al te grote maar toch wel essentiële projecten, waar veel "denk en maakwerk" bij zit. Alhoewel de concepten eenvoudig zijn.

Voor ons Mierennest hebben wij 2 programma's nodig met goed realistisch beeldmateriaal.

1. Een mier is in vergelijking vele malen sterker dan een mens. Kunnen wij tot een 20 kilo "zonder probleem" optillen, en versjouwen, een mier doet dat in relatie tot wel een 150 kg. We willen een soort spel ontwikkelen, waarbij een drukschaal (?) of vergelijkbaar door de bezoeker wordt ingedrukt. De kracht die de bezoeker geeft, moet dan worden weergegeven in bijvoorbeeld een pak suiker, een jerrycan van 10 liter, een zak cement van 20 kg, en zo voort. Een schaal verbeeld in plaatjes, zodat iedereen zich er iets bij kan voorstellen.
Tegelijkertijd moet er een natuurgetrouwe mier worden afgebeeld, die in relatie hetzelfde doet. Dus beginnend bij een zak cement van 20 kg, als de gast bijvoorbeeld een pakje suiker heeft "ingedrukt", en een halve truck als de gast een zak cement heeft "ingedrukt". Die schaal moet nog even exact bepaald worden, maar er zit dus een realistisch en een fantasie stukje in, om de kracht van de mier te laten zien ten opzichte van de mens.

2. Mieren gebruiken een geurspoor om elkaar te volgen. Dit willen we de gasten ook laten doen. Door middel van 7 rechtopstaande gleuven wordt (semi) at random een spoor uitgezet, en wel als volgt.
Bijvoorbeeld beginnend in de middelste gleuf komt geur vrij. De gast ruikt dit, en drukt de bijbehorende knop in. De mier (natuurgetrouw en realistisch) loopt op het scherm naar het midden. De geur stopt. Als volgende komt er geur uit een gleuf 1 of 2 naast (links of rechts) de startgleuf. De gast moet dit gaan ruiken, en drukt weer de bijbehorende knop in. Als het goed is, gaat de mier al "snuffelende" met zijn voelsprieten over het scherm naar die positie. Dit herhaalt zicht een aantal keer, tot de mier een einddoel bereikt heeft (nest, snoepje, broodje stroop of wat dan ook). Gaat het echter mis, dan moet daar ook een soort "zielige" afloop voor gemaakt worden. Alles dus met realistische bewegingen van mier en omgeving (schaal/grootte, etc).

In beide opdrachten zit dus zowel een stuk denkwerk omtrent actie/reactie van de gast, interactie met beeld en met spel.

Deze beide opdrachten hebben "haast", want we zoude graag willen dat dit binnen enkele maanden gerealiseerd is.

Verder is er nog altijd een continue opdracht van de zogenaamde dronefilmpjes. Een project waarbij een drone over ons gebied vliegt, maar ineens 70 jaar (2e Wereldoorlog), 5000 jaar (hunebedbouwers) 10.000 jaar (rendierjagers), 50.000 jaar (kruiend ijs) etc terug in de tijd gaat om het gebied te laten zien zoals het toen was. Dit zijn dus filmpjes van ca 30-45 seconden, zonder camerawisseling, met een soort beleving van dien. Grotere projecten, misschien leuk voor meerdere studenten. Hier zit een stuk research (echtheid), verbeelding, animatie maar ook vermaak naar de bezoeker toe. We hebben een behoorlijk goed filmpje van 1945, bombardement van het vliegveld waar het Vlinderparadijs zit, maar verder zijn er alleen ruwe schetsen of nog niets. Misschien ook een opdracht?

Ik hoor graag of deze informatie voldoende is.

Met vriendelijke groeten,

Erik Hendriks
vlinderparadijs@hotmail.com

Vlinderparadijs "Papiliorama"
Van Helomaweg 14
7971 PX Havelte
www.vlinderparadijs.nl
Alle nieuwsberichten bekijken
Alle nieuwsberichten downloaden als RSS