Nieuwsberichten
afstudeeropdracht UMCG, gamegerelateerd
13-03-2015 11:09
OPDRACHTOMSCHRIJVING
________________________________________
MINOR/SPECIALISATIE: Game design
Werknaam: UMCG Grail
Opdrachtgever: UMCG Beatrixoord, Juha Hijmans

Algemene informatie UMCG Beatrixoord
Het UMCG Centrum voor Revalidatie helpt volwassenen en kinderen met een handicap of chronische ziekte zo zelfstandig mogelijk deel te nemen aan de maatschappij. Als enig academisch revalidatiecentrum in Nederland, zijn de klinische en poliklinische behandelingen altijd gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten.


Achtergrondinformatie opdracht
UMCG Centrum voor Revalidatie gebruikt de Motek Grail, een kleinere versie van de Motek Caren, in haar behandelingen van mensen die weer goed moeten leren lopen. De Motek Grail wordt veel ingezet, maar de meeste applicaties die gebruikt worden, missen gameplay. Door middel van een game, wil het Centrum voor Revalidatie ervoor zorgen dat de patiënten deze oefeningen steeds weer opnieuw willen doen.

Daarnaast willen therapeuten graag specifieke oefenprogramma’s, bijvoorbeeld:
• Patiënten die kleine stappen maken, grote stappen leren maken.
• Patiënten die vaak struikelen leren hun voet omhoog te tillen.
• Patiënten breder laten lopen.

De Motek Grail is een platform met een duale loopband, projectieschermen voor de speler en een projectie op de loopband. Voor meer informatie kan je kijken op de website van Motek. Voor het ontwikkelen voor de Motek Grail moet je werken in D-flow.


Opdracht
Bouw een prototype voor een game voor de Motek Grail waarin het doel is het looppatroon van patiënten te verbeteren.

Globale inhoud en functionaliteit:
1. De game is speelbaar op de Motek Grail en maakt gebruik van alle projectieschermen.
2. Het is de bedoeling dat spelers in de game over obstakels heen stappen.
3. De gameplay bevat de volgende parameters: Loopsnelheid, symmetrie, paslengte, pasbreedte.
4. Deze parameters moeten door de therapeut gewijzigd kunnen worden voor verschillende trainingen.
5. De game bevat verstoringen in de vorm van bijvoorbeeld objecten die plots verschijnen en ontweken moeten worden.
6. Een sessie duurt 30 minuten, binnen een sessie worden verschillende games gespeeld. Een patiënt doet in totaal meestal zo’n 10 sessies.
7. De Motek Grail werkt met markers en/ of krachtplaten voor het vastleggen van de bewegingen van de patiënt. Er mogen niet meer dan 10 markers nodig zijn om de game te spelen (in verband met de tijd voor het klaarmaken voor een speelsessie).
8. Besteed tijdens het ontwikkelen van de game aandacht aan de onderzoeksvragen of het beter is voor de speler om first person of third person perspective te spelen en of de focus moet liggen op je eigen benen of op de obstakels die er aan komen.

Het is mogelijk om de game tussendoor te testen, daarnaast zijn er programmeurs beschikbaar van het Centrum voor Revalidatie en van de NHL om te helpen bij de ontwikkeling voor de Motek Grail.

Doelgroep:
Revalidatiepatiënten (CVA patiënten, amputatie patiënten) en therapeut.

Zie verder:
https://www.youtube.com/watch?v=2wqCTi-nlEc
http://motekmedical.com/products/grail-gait-real-time-analysis-interactive-lab/
https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Afdelingen/centrumvoorrevalidatie/overhetcvr/GRAIL/Pages/default.aspx

Contactgegevens
Contactpersoon (opdrachtgever): Dr JM (Juha) Hijmans
Telefoon: 050 3610108 / 0644439100
Emailadres: j.m.hijmans@umcg.nl
Website:centrumvoorrevalidatie.nl
Alle nieuwsberichten bekijken
Alle nieuwsberichten downloaden als RSS