Nieuwsberichten
CMD studenten winnen landelijke campagne-contest VVN
11-06-2013 13:17
CMD Leeuwarden wint VVN Hogescholencompetitie
dinsdag, 11 juni 2013


Tijdens de finale van de Hogescholencompetitie van Veilig Verkeer Nederland op maandag 10 juni 2013 is de campagne VIKS van een studententeam van NHL Hogeschool (Communication & Multimedia Design) verkozen als winnende campagne. In een strijd tussen zes studententeams van drie hogescholen kwamen de CMD studenten uit Leeuwarden als winnaar uit de bus.

VIKS
De studenten hebben van Veilig Verkeer Nederland de opdracht gekregen om een campagne te bedenken die jongeren motiveert om verkeersonveilige situaties te melden bij het Meldpunt Veilig Verkeer. “Wij hebben ervoor gekozen om een vergelijking te maken tussen veilige seks en veilig verkeer. In beide gevallen maak je het zelf veilig. ‘VIKS’ staat voor Veiligheid In Kritieke situaties. Door een melding te doen bij het Meldpunt Veilig Verkeer kun je verkeersonveilige situaties ‘viksen’, aldus de studenten.
Zowel de vakjury als de jongerenjury was enthousiast. Rob Stomphorst, woordvoerder bij Veilig Verkeer Nederland en tevens juryvoorzitter: “Het campagneconcept gaat uit van een positieve benadering om het gedrag van weggebruikers te beïnvloeden. De studenten hebben zich duidelijk verdiept in hoe gedragsverandering bij mensen werkt en hoe ze de doelgroep kunnen motiveren. Bovendien is het een haalbaar plan met een realistische begroting”.

Jongeren betrekken bij verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid is een maatschappelijk belang. Nederland is er bij gebaat dat alle verkeersdeelnemers verkeersonveilige situaties en –belevingen signaleren en doorgeven. Veilig Verkeer Nederland heeft hiervoor de website www.meldpuntveiligverkeer.nl ontwikkeld. Via het meldpunt verkrijgt VVN informatie om Nederland verkeersveiliger te maken. Belangrijk is dat de meldingen bij het Meldpunt een afspiegeling van de samenleving zijn. De ervaring leert dat tot nu toe voornamelijk meldingen gedaan worden door verkeersdeelnemers in de leeftijdscategorie 25 – 60. De doelgroep 16-24 jarigen blijft hierin achter. En dat is ontzettend jammer, want ook deze doelgroep maakt veel kilometers en komt ongetwijfeld onveilige verkeerssituaties tegen. Veilig Verkeer Nederland beschouwt jongeren in het verkeer als een belangrijke aandachtsgroep. Onze strategie stelt centraal dat we samen met jongeren werken aan de doelstelling om het aantal verkeersslachtoffers binnen deze groep te verminderen. De hogescholencompetitie is bij uitstek het voorbeeld waarbij jongeren zelf worden uitgedaagd om mee te denken over verkeersveiligheid. “In deze finale is weer gebleken dat studenten op een heel andere manier naar verkeersveiligheidthema’s kijken dan wij zelf gewend zijn. Het levert ons nieuwe inzichten op die we kunnen toepassen in ons werk” zegt Rob Stomphorst.

bron: http://www.veiligverkeernederland.nl/node/191511
Alle nieuwsberichten bekijken
Alle nieuwsberichten downloaden als RSS